středa 22. dubna 2015

Já nejsem neviditelná

Název: Já nejsem neviditelná
Originální název: She is not invisible
Autor: Marcus Sedgwick
Počet stránek: 271 stran
Nakladatelství: CooBoo

Anotace: Otec Laureth Peakové ji naučil sledovat opakující se události, vzory a čísla - což je něco, pro co má jeho dcera mimořádné nadání.
Její tajemství? Je slepá.

Pak se ovšem její táta ztratí, Laureth popadne svého sedmiletého brášku a vydá se vstříc záhadě, která je dovede až do New Yorku. V tomhle velkoměstě je její dovednost vysledovat šokující a občas nebezpečné spojitosti dovede do světa plného temnoty. Dokáže zachránit svého tátu i sebe?

Já nejsem neviditelná je spletitá skládačka o tom, že nic se neděje jen tak pro nic za nic a náhoda neexistuje. Třináctý román Marcuse Sedgwicka, který nedáte z ruky až do poslední stránky


O autorovi: Marcus Sedgwick je britský spisovatel, ilustrátor a muzikant. Autor knih Kniha mrtvých dní, Polibek smrti nebo Moje ruka touží po meči. Stejně tak je autorem několika dětských ilustrovaných knížek, ale píše i romány pro dospělé.

Jak a proč? K této knížce jsem se dostala vlastně náhodou, když jsem projížděla novinky na další měsíc. Já nejsem neviditelná byla jednou z nich a už jenom díky obálce a anotaci jsem věděla, že si tuhle krásku musím přečíst. A pak jsem ji náhodou našla v knihovně. :3

Musím přiznat, že jsem byla trochu překvapena. Po přečtení anotace jsem čekala asi něco malinko jiného, ale to vůbec nevadí. Byla to nádherná knížka, s originálním a zajímavým příběhem, jehož zvraty mě neustále dokázaly udivovat.

Nevšední pohled a náhody, které vždycky nemusí být náhodami...
Díky tomu, že celý příběh je popisování z pohledu dívky která nevidí, dostáváme zcela nový pohled na situaci a svět. Dozvídáme se tak spoustu o životě zrakově postižených. O tom, jak vnímají věci, rozpoznávají podněty či se orientují v ulicích mezi lidmi. Tento příběh by sám o sobě díky stylu vyprávění a zajímavým náhodám byl velice nevšední, ale díky schopnosti naší hlavní hrdinky, získává zcela nové kouzlo. :)

Značnou část příběhu samozřejmě tvoří Laurethina cesta s jejím mladším bráškou do New Yorku za jejich otcem. Nebo spíš za člověkem, který našel zápisník jejich tatínka. A právě startuje celé jejich téměř až neuvěřitelné dobrodružství protkané náhodami. Ale jsou to opravdu jenom náhody? Čím hlouběji se Laureth dostává, tím více začíná pochybovat o tom, že vše co se děje, je pouze obyčejná shoda náhod. :)

Neskutečně úžasná sourozenecká dvojka 
Laureth jsem si opravdu oblíbila. Podle mě je to velice silná postava s neskutečnou odvahou a velikým srdcem. Musí se chovat jako někdo, kdo překypuje sebevědomím a šarmem, aby si o ní lidé nemysleli, že je neviditelná a absolutně nesamostatná. Ona je přitom tak úžasná a o sobe se dokáže postarat s přehledem. No kolik šestnáctiletých holek by mělo odvahu na to, vydat se svým mladším bratrem přes oceán jenom proto, aby si potvrdily nebo raději vyvrátily svoji domněnku? Myslím si, že moc ne.

Benjamin je prostě zlatíčko. Je naprosto kouzelný, roztomilý a ochotný. Přestože je mu sedm let je velmi inteligentní a vyřeší i věci, nad kterými by většina jeho vrstevníků jenom kroutila hlavou. Je trochu uzavřený a moc dobře nenavazuje vztahy s ostatními dětmi, proto je ve škole často považován za outsidera. Jemu to ale nevadí, jelikož má svého plyšového krkavce Stana, který se stal jeho nejlepším kamarádem.
Ale nejvíc tohoto kluka obdivuju za to, jak se staví a chová ke své sestře. Vůbec ji nebere jako méněcennou nebo nějak špatnou. Miluje ji takovou jaká je a pomůže jí vždycky, když je to potřeba. Je to vážně úžasné dítě. :)

Předsudky, předsudky a předsudky
Příběh se ale nezabívá jenom sodami náhod a posedlostí s tím spojenou, ale také nám ukazuje, čím vším si lidé s nějakým handicapem prochází a jak jsou občas odsuzováni, znevažování a přehlíženi společností. Jako by byli něco míň než ostatní. A to je přece hloupost. Skutečná hodnota a cena člověka přece vůbec nesouvisí s tím, jací jsme navenek. Ne, vše záleží na tom, jací jsme uvnitř. :)

Konečné zhodnocení: Byla to úžasná knížka, která se četla velmi rychle a no postavy byly úžasné. Co se týče příběhu a obecně celého děje, asi nemám nic, co bych vytkla. Možná moc náhod najednou, ale tak co, třeba je to osud. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat