pondělí 12. srpna 2013

Jsem roztříštěná (Jsem roztříštěná #1)


Jsem roztříštěná (Jsem roztříštěná #1)

Tahereh Mafi

Anotace: 
Jsem prokletá. Mám dar.
Jsem zrůda. Jsem víc než jen člověk. 
Můj dotek je smrtící. Můj dotek znamená sílu. 
Jsem jejich zbraň. Budu se bránit. 
Nikdo neví, proč je Juliettin dotek smrtící, ale Obnova s ní má své plány. Chtějí ji použít jako zbraň. Ovšem Juliettina představa je úplně jiná…



Autorka: Tahereh se narodila r. 1988 v malém městě kdesi v Connecticutu, v současné době ale žije v Orange County v Kalifornii, kde pije příliš mnoho kofeinu a zjisťuje, že počasí je na její vkus až moc dokonalé.Pokud zrovna nečte žádnou knížku, můžete ji načapat při čtení bombńových obalů, kupónů nebo starých receptů. Shatter Me (Jsem roztříštěná) je její první román, který bude mít dvě pokračování - druhý díl je Jsem zlomená a třetí autorka teprve píše. Je hotová i jedna novela.
Zdroj životopisu: http://www.taherehbooks.com/

Děj: Juliette je sedmnáctiletá dívka, která má zvláštní moc. Někdo to považuje za dar, ona spíš za prokletí. Její dotek zabíjí. Kvůli tomu nikdy nepoznala lásku ani přátelství. Děti ve škole se jí stranily a šikanovaly ji. Její rodiče nevěděli, co s ní, tak ji poslali do centra pro psychicky choré, kde musí přežívat v hrozných podmínkách. Po nějaké době k ní je ale přidělen záhadný kluk jménem Adam, který se jí zdá z nějakého důvodu povědomý. A pak se všechno změní. 


HodnoceníTato kniha mě opravdu zaujala. Což se mi poslední dobou tak často nestává. Už mě unavují pořád dokola omílané příběhy se zápletkou, kterou dokážu rozluštit během prvních šedesáti stránek. Proto se poslední dobou zaměřuji spíše na dystopie. 
Tuhle knížku mi jako obvykle doporučila kamarádka. A ze svých zkušeností vím, že když mi něco doporučí, tak to stojí za to. A ani v tomhle výběru mě nezklamala. :D
Originální příběh, což je v dnešní době velmi obdivuhodné. Pokud jde o obálku - víc se mi líbí originál, ale česká výjimečně není tak špatná. Na ní samotné doslova stojí: „Tuhle knihu nebudete moci odložit.“ A přesně to se mi stalo. :D Opravdu jsem ji přečetla v rekordním čase. Neměla jsem možnost se odtrhnout. Hltala jsem každé slovo.
Příběh je vyprávěn tak trochu formou deníku. Jako ve správném deníčku, je spousta poznámek přeškrtaná, což může pro některé působit matečně. Ale mě díky tomu přišlo psaní autorky ještě osobitější, vzhledem k tomu, že jsem se s něčím takovým zatím nesetkala. Takže ano, na jednu stranu možná matečné, ale pro mě to bylo víc reálné. Jako kdybych měla vlastní deníček. Taky by tam byly škrtance. Bez nich to prostě nejde. :D

Postavy: Juliette si nejde nezamilovat. Je milá, skromná, dobrosrdečná, odvážná, nedůvěřivá - prostě úžasná. Zajímavá osobnost. Líbí se mi, že se pořád snaží být svá. Nebojí se vyjadřovat, co si myslí. Ze začátku jsem ji opravdu litovala. Měla jsem zlost na všechny, kdo jí ubližovali. A vím, že je to jenom postava, ale musím říct, že je vykreslená opravdu reálně. Je tak roztomilá a nevinná. Pokud tedy zrovna nedostane do rukou zbraň. :D
No a Adam. Když přišel do pokoje, nenáviděla jsem ho za tu namyšlenost a aroganci, ale postupem času jsem si ho oblíbila. Je odvážný, obětavý a maličko vznětlivý. Opravdu se mi na něm líbí to, že na jednu stranu dokáže být tvrdý voják a na druhou milující bratr a kamarád. Ale přijde mi, že ho vytočí úplné maličkosti a to, za co by pak opravdu měl být naštvaný, nebo co by měl řešit, nechává bez povšimnutí. Což je asi jediná věc, co bych jeho postavě vytkla. 
A pak je tu Kenji. Který se mi jeví reálnější, než Adam. Je vtipný, otravný, sebejistý ale na druhou stranu spolehlivý a čestný. A když vidí hezkou holku, tak se prostě chová jako normální kluk. :D A nezajímá ho, že chodí s jeho kamarádem. Prostě reálnej puberťák někdy s trochu nemístnými poznámkami. Ale doufám, že o něm v druhém díle ještě uslyším.

Konec mě překvapil. Něco takového jsem opravdu nečekala. Ale trochu mi to připomíná spíš školu superhrdinů. Ale je čistě na vás, jak to zhodnotíte.
Sice preferuju především knížky naplněné akcí a ne romantikou, ale vyprávění Juliette mě prostě a jednoduše vtáhlo do děje. Takže pokud hledáte něco jako Romea a Julii, knížka by vám měla sednout. Je v ní sice méně napětí, ale je to kompenzované čtivým stylem vyprávění, bez jakýchkoli dlouhých popisů.

- Autor recenze: Caroline

Žádné komentáře:

Okomentovat