úterý 13. srpna 2013

Rudá jako rubín (Drahokamy #1)

Rudá jako rubín (Drahokamy #1)

Kerstin Gier

Anotace: Žít v rodině, která je samé tajemství, není pro šestnáctiletou Gwendolyn zrovna snadné. Jednoho dne se s ní zatočí svět a ona se rázem ocitne ve známé ulici, jenže téměř sto let před svým narozením. Vzápětí pochopí, že tím největším rodinným tajemstvím je ona sama. Zbývá jí ale ještě pochopit, jaké nebezpečí člověku hrozí, když se zamiluje napříč časem.


Autorka: Kerstin Gierová (1966) začala s psaním románů pro ženy v době, kdy zůstala jako diplomovaná pedagožka víceméně bez práce. A měla úspěch: hned její prvotina Männer und andere Katastrophen byla zfilmována a rovněž její další romány se těší velké oblibě a získaly řadu cen.
Kerstin Gierová žije jako autorka na volné noze s manželem, synem, dvěma kočkami a třemi slepicemi na vesnici nedaleko Kolína nad Rýnem.

Děj: Přijde vám cestování časem nemožné? Pravda, pro většinu lidí možná ano, ale je tu pár vyvolených, kteří tuto možnost mají. Vlastně to má za následek gen, který člověk může zdědit po svých prapraprapříbuzných. Gwendelyn o tomhle všem ví jen díky tomu, že její sestřenice Charlotte je možnou nositelkou tohoto genu a u nich v rodině je to tedy velmi časté téma. Ona sama o nic takového nestojí. Už tak má trochu problémy s tím, že vidí duchy a chrliče, s kterými může jako jediná mluvit. Ale přeci jenom je právě ona tou šťastnou. Když se o tom dozví její matka, odveze ji do ústavu, kde se Strážci právě cestováním časem zabírají. Gwen se o sobě dozvídá, že je velmi vzácná a že potřebují její pomoc v určitém projektu. Do této mise je zařazen i tajemný a zároveň způsobilý  Gideon. A dobrodružství může začít.

Hodnocení: Musím se přiznat, že jsem se moc neměla k tomu tuhle knížku přečíst. Myslím, že to zapříčinila ta obálka. Prostě moc nemusím růžovou. :D Ale od všech mých kamarádek jsem na to slyšela chválu, takže jsem se k tomu přece jen odhodlala. A v danou chvíli se přesně hodí přísloví: „Nesuď knihu, podle obalu.“

Obálka mě sice neokouzlila, ale musím přiznat, že do příběhu jsem se začetla okamžitě. Je originální a dle mého názoru dobře zpracovaný.
O cestování časem je spoustu knížek, ale tahle je pro mě nějakým důvodem výjimečná. Líbí se mi, že autorka dbá na detaily, které se minulosti týkají. Ať už v oblečení nebo vynálezech. Krom cestování samotného jsou zde poměrně hodně rozvinuty i vztahy v rodině a mezi příbuzenstvem. A taky mě zaujalo, že i když se to převážně týká Gideona a Gwendolyn, jsou zde vyzdvihovány i jiné vztahy.

Příběh je vyprávěn v ich formě. Což je pro mě vždycky příjemnější. Autorce nelze nic vytknout, jen já osobě prostě nejsem moc spokojená s výběrem jmen. Je to pouze můj názor a rozhodně to nemění mé pozitivní hodnocení celé knížky, ale prostě jsem nemohla ze jmen Gideon a Gwendolyn. :D Navíc, když se příběh odehrává v Londýně. To jediné mi trochu vadilo, ale na druhou stranu jejich jména jsou alespoň originální.

Postavy: Gwendolyn je hlavní postavou a zároveň vypravěčkou příběhu. Ona samotná je mi docela sympatická. Z její rodiny ji považuji za nejlepší osobnost. Většina osazenstva v domě mi přijde hrozně nepříjemná a nesympatická. Až na tetu Maddy a Caroline. :D Gwen je prostě typická puberťačka. Má úchylky na filmy týkající se středověku. Nebo spíš zná herce, které ty postavy ztvárnili. Je trochu ztřeštěná, ale zábavná a milá. To, že neví, jak se v daných situacích chovat se mi na ní líbí snad nejvíc.
Gideon se ve většině případů chová jako suchar. I když není se moc čemu divit, když vyrůstá na panství a mezi jeho volnočasové aktivity patří šerm, latina, další světové jazyky. A pak vodní pólo. Alespoň jedna normální věc. :D Nelíbí se mi na něm fakt, že odsuzuje lidi, aniž by je poznal a taky ta jeho nedůvěřivost. Ale zase na něm obdivuju, že v těch horších situacích zachová chladnou hlavu a dokáže vtipkovat v tu nejméně vhodnou chvíli. Je trochu namyšlený a arogantní, ale tyhle jeho vlastnosti postupem času mizí. Tak trochu. :D
A pak je tady Leslie. Já vím, že to není tak úplně hlavní postava, ale dle mého názoru stojí rozhodně za zmínku. Pro mě je to asi ta nejlepší z postav. Je chytrá, zábavná a má trefné poznámky. Líbí se mi to její nadšení pro věc. A navíc je neskutečně dobrá kamarádka. Snaží se Gwen se vším pomáhat a věří jí i věci, které by každý jiný člověk hodil za hlavu jako nesmysl. Nenašla jsem na ní žádnou špatnou vlastnost. Doufám, že o ní bude řeč i dalších dílech.
A nakonec ještě Lucy a Paul, ale o těch se toho po prvním díle moc říct nedá. Krom toho, že jsou zamilovaný pár a rozhodně měli dobrý důvod utéct. Sama mám pár teorií, ale počkám si na pokračování. :D
No abych to všechno shrnula. Jsem opravdu ráda, že jsem si knížku nakonec přečetla a musím uznat, že se moc těším i na další díly. Opět tam nejsou mé oblíbené akční scény, (těch se doufám později dočkám: D) ale i tak je ta knížka víc než dobrá. Nemůžu se dočkat pokračování, kde se doufám pěkně rozvine vztah hlavních postav a taky snad padne další zmínka o Leslie. :D

 Nově teď vyšlo také filmové zpracování. Film se prý od knižní předlohy značně liší, ale i tak se na něj podívám. Chci si na to udělat vlastní názor.

- Autor recenze: Caroline

1 komentář:

  1. Pekná recenzia, je tam všetko, čo je potrebne :) Vážna ma táto kniha zaujala. Nechcela som sa do toho pustiť, lebo sa mi knihy podobného žánru nikdy nepáčia, ale táto ma zaujala.

    OdpovědětVymazat