středa 7. ledna 2015

Archiv - Victoria Schwab

Název: Archiv
Originální název: The Archived
Série: Archiv 1
Autorka: Victoria Schwab
Nakladatelství: Coo Boo
Počet stran: 330 stran

Anotace: Představte si místo, kde mrtví odpočívají na policích jako knihy. Každé tělo má svůj příběh, život uspořádaný v sérii vzpomínek, do kterých může nahlédnout jen Knihovník. Těm tělům se říká Historie. Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová pracuje pro Archiv jako Správce. Jejím úkolem je chytat a vracet Historie, které se sem tam probudí a utečou, Historie, které jsou často zmatené a agresivní. To všechno dělá s vědomím, že někde v Archivu odpočívá i tělo jejího dědy, který ji sem před čtyřmi lety přivedl, a mladšího bratra, s jehož ztrátou se zatím nevyrovnala.

Jedním z mnoha pravidel Archivu je, že v něm musí být naprosté ticho. Některé Historie totiž mají lehký spánek a stačí málo, aby se vzbudily. Ale teď jako by někdo neklidné mrtvé budil záměrně, z Archivu jich uniká víc a víc, a někteří mají dokonce pozměněné vzpomínky. A je na Mac, aby vypátrala, proč se to všechno vlastně děje a kdo za tím stojí, pokud možno dřív, než celý Archiv padne a ona přijde i o to málo, co z jejích blízkých zbylo…



Autorka: Victoria Schwab se narodila v roce 1987 matce Angličance a otci z Beverly Hills. Začala publikovat v roce 2011. Do češtiny byla přeložena zatím jen její kniha Archiv, na podzim roku 2014 je naplánováno vydání druhého dílu, Dveře do prázdnoty. Mezi další její díla patří The Near Witch, A Darker Shade of Magic, Everyday Angel či Vicious

Jak a proč? Archiv je jedna z knížek, které jsem si chtěla už nějaký ten pátek přečíst. Nebudu lhát, to, co mě zaujalo na první pohled, byla obálka. Ale tak nejde se tomu divit, je tak nádherná. :)
No, pak jsem si přečetla i anotaci a pár recenzí a rázem jsem měla dokonalý vánoční dárek. :D

Úžasné, originální, dech beroucí...
Tak tahle knížka mě absolutně překvapila a ohromila. Musím přiznat, že to bylo něco úplně jiného než jsem čekala, ale rozhodně čtení této knihy nelituju.

Autorka píše opravu čtivě. Nedokázala jsem se od čtení odtrhnout. Slyšela jsem na ní její knížky samou chválu a vůbec se tomu nedivím. Archiv je naprosto úžasné dílo, které má snad všechno. Díky této knize jsem se rozhodla poohlídnout se i po jiných dílech této autorky, jelikož styl jejího psaní a propracovanost příběhu je opravdu dech beroucí. No, snad nám tady vydají více knížek od této fenomenální autorky. :)
Klíče, které dokáží udělat dveře z čehokoli..
Při čtení Archivu se určitě nebudete nudit. Není to sice balíček nabitý akcí a napětím, ale autorka píše tak dobře a záživně, že se vám nebude chtít odtrhnout oči. A pokud by vám nějaké to vzrůšo a pořádná akce vážně chyběly, počkejte si na konec příběhu, který opravdu stojí za to. :)

Mrtví nemusí zůstat mrtvými navždy...
Příběh je opravdu originální a velice dobře propracovaný a promyšlený. Svět, ve kterém člověk není nikdy tak úplně pryč. I po smrti tu zůstává jeho odkaz. A to ne pouze jako vzpomínka v srdcích rodiny a přátel. Zůstává jako Historie. Což je něco jako takový zápis, stín člověka, kterým dříve býval.
Celé tohle téma mi přišlo velice zajímavé. Dává nám tak zcela nový a jedinečný pohled na mrtvé a na smrt obecně.

Hlavní postavu Mackenzie si prostě musíte oblíbit. Je velice vtipná, chytrá, ctižádostivá, vynalézavá, statečná a no prostě velice realistická. Postava, která má své klady i zápory, občas máte chuť jí vrazit a někdy zase poplácat po zádech. Díky tomu, že je tak přirozená, mi je hrozně sympatická.
Vcelku jí obdivuju. Děda jí pověděl o Archivu a Správcích, když jí bylo devět. Držet takovéhle tajemství a s nikým si o tom nepromluvit, muselo být velice těžké, obzvláště pro dítě.
Díky práci Správce také musí denně lhát své rodinně a přátelům, což jí psychicky dost ničí. Ani se jí nedivím. Musí to být strašné břemeno. Navíc, když jste nejmladší Správce vůbec, je na vás kladený obrovský tlak a také odpovědnost.
Jsou tu lidé, kteří se snaží její práci stěžovat, ale Mackenzie se jen tak nedá. A to je další věc, která se mi na téhle holce vážně líbí. :D


Wes je jedním slovem zlatíčko. Myslím si, že žádnou postavu jsem si neoblíbila tak rychle jako jeho. (Dokonce ani Noaha ne, a to už je co říct.:D) Tohle kluka jsem si zamilovala, ve chvíli kdy se poprvé objevil v knize. A okamžitě jsem si ho přidala na imaginární seznam mých nejoblíbenějších mužských protagonistů. D
Tak jo, asi se ptáte, co je na něm tak úžasného. Noo, líbí se mi, že má svůj vlastní styl. Černé linky, černý rozcuch alá vstal jsem z postele, náušnice v uších a černé oblečení. Musíte uznat, že tohle není tak úplně typický vzhled hlavního hrdiny. :D Ale jeho odlišnost od normálu je to, co na něm zbožňuju.
Pak také jeho nakažlivý smysl pro humor, úžasné hlášky a schopnost ať se děje cokoli, zachovat chladnou hlavu a podržet své přátele. :)

Za mě tohle byla jedna z nejlepších a nejoriginálnějších knih minulého roku. (Ano, není na seznamu, ale to proto, že jsem ten článek stvořila asi tak den předtím, než jsem začala tohle úžasné dílo číst)
Čtení jsem si opravdu užila, do příběhu se naprosto ponořila a postavy si zamilovala. Podle mě, je velice slibný začátek velice úžasné série. :) Za mě stoprocentně:

Žádné komentáře:

Okomentovat