pátek 9. května 2014

HUNGER GAMES

HUNGER GAME

Název: Hunger Games
Autorka: Suzanne Collins
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2008/2009/2010
Počet stran: 328/335/340 stran
Díl: komplet série

Anotace: 
Vítězství znamená slávu a bohatství.
Prohra znamená jistou smrt.
Hladové hry začínají...
Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit?
V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her – boje na život a na smrt živě přenášeného televizí.
Šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která bydlí sama se svou matkou a mladší sestrou, považuje účast ve hrách za rozsudek smrti, když se nabízí jako dobrovolnice, aby nahradila svou sestru, jejíž jméno bylo vylosováno pro letošní ročník. Katniss se ale už v minulosti ocitla na pokraji smrti – a je odbornicí na přežití. Aniž by chtěla, stává se soutěžící. Má-li však vyhrát, musí učinit řadu rozhodnutí, která staví přežití proti lidskosti a život proti lásce.
Uznávaná spisovatelka Suzanne Collinsová, autorka Underworld Chronicles z žebříčku bestsellerů New York Times, představuje napínavé i filozofické, dobrodružné i romantické dílo zasazené do budoucnosti se zneklidňujícími paralelami k naší současnosti.


Autorka:  Suzanne Collinsová je americká spisovatelka, autorka bestsellerových sérií Underworld Chronicles (doslovně Podzemní kroniky) a Hunger Games (doslovně Hladové hry). Vystudovala obor dramatického psaní na New York University, kde získala titul M.F.A. V současnosti žije v Connecticutu se svým manželem, dvěma dětmi a třemi koťaty.


Jen prvního dílu se prodalo v severní Americe během prvního roku přes 1,5 milionů výtisků, na žebříčku New York Times se udržel titul více než 60 týdnů. Suzanne Collinsová se díky tomuto úspěchu dostala v roce 2010 na seznam nejvlivnějších lidí, sestavovaný magazínem Time.

Hodnocení: Já vím, já vím. Je to už nějakej ten pátek, co tahle série vyšla. Po půl roce sezení na poličce a nátlaku okolí jsem se do toho konečně pustila. Ne, že bych si tu sérii nechtěla přečíst už dřív, ale vždycky byla nějaká ta knížka z knihovny nebo povinná četba, kterou jsem holt musela upřednostnit.
Takže konečně jsem ji přečetla. A bylo to něco naprosto úžasného.
Nejkrásnější symbol povstání všech dob. :)


Nejlepší byla samozřejmě první kniha. (To asi nikoho nepřekvapí.) Druhá byla taky hodně dobrá, ale třetí mě zas tolik nebavila.

Ohledně prostředí. Suzanne Collins vytvořila místo, kde byste asi nikdy nechtěli být. A to ať už 12. kraj nebo Aréna smrti. Nevim, co je horší. V obou je smrt téměř na denním pořádku.
Celé uspořádání tohoto světa se vlastně nijak neliší od toho našeho. Zbohatlíci, kteří nevědí, co si za peníze koupit a hladoví lidé, kteří jim umírají téměř na prahu dveří. Což mi přijde neskutečně zvrácené. Já chápu, že nějaký ten systém musí bejt, ale tohle je podle mě až moc extrémní. Ale s tím asi nic moc neudělám.

Kdo je podle vás ten hezčí? :D

Katniss. Je neskutečně propracovaná postava. V průběhu čtení si všímáte toho, jak se její charakter vyvíjí a proměňuje. Myslím, že žádná z postav o kterých jsem četla neprošla tak rapidní změnou jako Katniss. To, jak se z mladé, odvážné a nevinné dívky, pomalu stává pouze stín se sebevražednými sklony, není příliš časté téma. Ale na druhou stranu to její postavě dodává na reálnosti. Popravdě, jak by mohl někdo potom co něco takového zažije vyváznout bez následků? Ale i přesto všechno se drží dost dobře. Většina lidí by už skončila s mašlí na krku.

Co o ní jinak říct. Ze začátku průměrná šestnáctiletá dívka se silnou vůlí přežít a ochránit svou rodinu. Po té, co zemřel její otec se v podstatě stala živitelem celé rodiny. Proto se z ní stala lovkyně. (Mimochodem opravdu dobrá.) Kdo jen tak dokáže zabít veverku tak, že ji prostřelí oko? Moc lidí ne, správně.

Líbí se mi, že autorka tu vyzdvihuje její dobré i špatné. Má obdivuhodnou vytrvalost, odvahu a odhodlanost. Ale na druhou stranu je i poměrně nepřátelská, nedůvěřivá a občas trochu moc chladná. Ale nemyslete si, dokáže milovat. V podstatě má dobré srdce. Miluje svou matku, sestru a své přátele. Ale prostě není jednoduché s ní vždycky vyjít. Ale není to tak s každým?

Hurikán je Katnissin nejlepší přítel a loveckej parťák. On je lepší v kladení pastí a ona zase o trošičku lepší střelec. Kryjí si záda a vzájemně se doplňují. Důvěřující si a rozumí si i beze slov. No není tohle nádherný příklad přátelství?

Byla jsem tým Gale všechny tři díly. Nějak nedokážu pochopit, co většina lidí vidí na Peetovi. (Bez urážky) Gale je tak neohrožený, obětavý, zajímavý, sexy a úžasný. Uznávám, Peeta bude rozhodně ten milejší a hodnější, ale stejně. Hurikán je prostě typ kluka, který je zrozený pro život v daném světě. Je trošičku výbušný, občas maličko chladný, nenávistný a žárlivý. Ale ve výsledku (alespoň na mě) působil příjemně a navozoval mi pocit bezpečí.

Jo a jenom ohledně toho, co se stalo. Jak může někdo říkat, že to byla jeho vinna? Ano, v podstatě to vymyslel, ale rozhodně neměl v úmyslu, aby to bylo použito v něčem takovém. A navíc to pouze navrhl, není ten, kdo to zrealizoval. Takže tak nějak nedokážu pochopit, proč mu to ostatní připisují za vinnu.
Ti, co knížky četli asi vědí o čem mluvím. Jestli to chcete vědět taky, nezbývá nic jiného než si to přečíst. Nebo počkat na film. Taky možnost. :)

Peetu jsem si prostě z nějakého důvodu nedokázala oblíbit. Přišel mi nesympatický už od začátku. Ale musí se mu nechat, že je milý, hodný, obětavý, nesobecký a je úžasný řečník. Jednoduše to není bojový typ. Je to spíš vůdce. Ale v jiném směru než Hurikán. Ten by si své vydobyl, kdežto Peeta by k tomu použil jenom slova. To je asi jediná věc, za kterou ho obdivuju. Ale jinak jsem si s ním nedokázala vytvořit takové pouto jako se Cinnou, Haymitchem, Katniss nebo Hurikánem.


Cinna aneb Moje nejoblíbenější postava. Je tak úžasný, odvážný, originální, kreativní a myslí absolutně na všechno. Je něco jako taková ta jiskřička naděje. To, co dokázal s látkou a materiálem, mě udivovalo. Ať už v knížce nebo pak i ve filmu, kde sem jeho výtvory mohla vidět na vlastní oči :) Vždycky ví, co říct nebo udělat. Je prostě můj miláček.:D

A pak je tu ještě jedna postava, o které bych se ráda zmínila - Haymitch. Nevrlý, překvapivý, ne vždy příjemný, téměř nikdy střízlivý, ale přes to všechno dobrosrdečný a kurážný chlapík. Kašlu na to, že je to ochlasta. Prošel si peklem a každý se se svými démony vypořádává jinak. Jsem ráda, že konečně našel někoho, kdo mu alespoň trochu rozumí a chápe ho.

Série je naprosto úžasně napsaná, propracovaná, s neustálými zvraty a překvapeními. Je tu akce, napětí, romantika, zrada, nebezpečí... Prostě všechno. Všechno napumpované do tří knih.

Se čtením jsem otálela opravdu dlouho. Ani nevím proč. Vždy't jsem věděla, jak jsou ty knihy úžasné! No nic. Jsem ráda, že jsem je přečetla alespoň teď. Vážně jsem si to užila. A doporučuji to všem, kdo mají rádi fantasy. Opravdu to stojí za to. :)

I když třetí díl byl oproti prvním dvěma trochu slabší, celá série ode mne i přesto dostává jasných:








4 komentáře:

  1. Tuhle sérii mám hodně ráda :). Pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Série Hunger games je jedna z mých nejoblíbenějších. :) Recenze se ti povedla, ale nechápu, proč ti není sympatický Peeta. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuju :)
    Bohužel mezi mnou a Peetou nějak nepřeskočila jiskra. :D

    OdpovědětVymazat