pátek 13. června 2014

ČTU YA, FANTASY, SCIFI A NESTYDÍM SE ZA TO!!!

Pro začátek. Nad takovýmhle článkem jsem již nějakou dobu uvažovala, ale až teď jsem se dostala do té správné psací nálady. :D



Čtu fantasy, scifi a Young adults. Je na tom něco špatného? Ne, jistě že ne. Nesnáším takové ty kecy typu: "Vážně, ty čteš takovýhle knihy? Vždyť je to blbost. Samý klišé a nesmysly." A nebo ještě lepší argumenty. "Ježiši, vždyť je to pro malý děti. Je to kravina." A další podobné rádoby "chytré komentáře".
Ani nevíte, jak moc takovéhle poznámky nesnáším. Co jim je sakra do toho? Taky neodsuzuju lidi, že čtou sexuální romány nebo komiksy. Je to každého věc. Každý má rád jiné žánry, zajímají se o jiné věci a má prostě jiný vkus. Ale budu ho za to soudit? Ne, jistě že ne. Protože člověk si snad může vybrat, to co má rád.

Nejvíc ze všeho miluju, když s těmi hloupými a naprosto nepodloženými komentáři přijdou lidi, kteří v podstatě nečtou vůbec. A odsuzují něco, o čem nemají nejmenší tušení. To mě dokáže vytočit ze všeho nejvíc. Když mi člověk, kterej přečte jednu knihu za dva, tři měsíce řekne: "Čteš naprosté kraviny. Je to zbytečná ztráta času." Já už se k tomuhle ani nahlas nevyjadřuju, protože už na to prostě nemám sílu. Většinou si myslím něco jako:  "A kdo si ty, abys soudil, co je dobré, co je brak a co je úžasné? Myslíš si, že si borec, když zvládneš přečíst jenom pět knih za rok?" Ale většinou řeknu jen. "Fajn. To je tvůj názor. Mysli si o tom co chceš."

Člověk nemůže po přečtení tří nebo čtyř knih, které se mu nelíbily odsoudit hned celý žánr. Je to jako kdybych řekla, že mě nebaví a nudí klasika. Ano, je pravda, že vážně klasiku moc nemusím, ale rozhodně bych o ní nemohla říct, že je hrozná nebo že nemá smysl. Jsou to mistrovská díla a na každé najdete něco, co vás nutí se nad ní zamyslet. Jsou knížky, které mě nebavily, to uznávám. Ale taky jsou tu věci, které mě naprosto ohromily. Jako třeba O myších a lidech, Staré řecké báje a pověsti, 1984, Pýcha a předsudek a další. Každý si v každém žánru něco najde. :)



Takže, když jsou tu lidé, kteří přečetli dejme tomu šest fantasy knih a už se usmyslely na tom, že je tento žánr absolutně nesmyslný, tak je to jejich věc. Rozhodně bych neřekla, že jsou na to odbornící, ale dobrá. Nelíbí se jim to. Ale musí pak všude rozkřikovat, jak je tahle literatura nesmyslná a hloupá? Proč? Něco se mi nelíbí, tak fajn. Ale nemusim to přece nechutit ostatním!

Vážně mě mrzí, že na dnešní fantasy, scifi a YA se většinou pohlíží jako na brak a nesmysly. Jenom jako taková slátanina pro mládež. TO JSOU TAKOVÝ KECY! Autoři a autorky napsali spoustu úžasných sérií, které jsou známe po celém světě. Kdo by třeba neznal J.K. Rowling a jejího Harryho Pottera. Přijde vám, že například to je kniha jenom pro děti?
Nebo co třeba taková Zlodějka knih (Markus Zusak), Neopouštěj mě (Kazuo Ishiguro), 1984 (George Orwell), Alenka v říši divů (Lewis Caroll), Hunger Games (Suzanne Collins), Hra o trůny (George R.R. Martin), Hobbit a Pán prstenů (J.R.R. Tolkien), Narnie (C.S. Lewis), (Percy Jackson (Rick Riordan) nebo Stephanie Meyer a její Hostitel a série Stmívání? To všechno jsou knihy, které jsou známe ve většině částí světa. A přijde vám to jako brak nebo nekvalitní literatura? Mě teda rozhodně ne. Jsou to úžasná díla. (A tvůrci filmů si toho evidentně všimli taky:) A stejně jako ostatní autoři i tito a mnozí další si zaslouží velký respekt za vytvoření něčeho, co v té době ještě nebylo. Taková fantazie a schopnost vytvářet nové světy.

A pokud existují lidé, kteří přečetli všechny tyto knihy a opravdu ale opravdu nesnášejí je i filmy, tak v tom případě už mě nic dalšího nenapadá. I když si myslím, že takových lidí, kteří nemají rádi minimálně jedno z těchto děl na světě moc není. :)



A proč tohle všechno vlastně píšu? Už mě nebaví odevšad poslouchat, že co čtu jsou nesmysly. Je to prostě jeden z mých koníčků a taky způsob, jak na nějakých čas vypadnout z reality. Jestli s tím má někdo problém, tak ať si má, jelikož čtení si já vzít a ani zhnusit rozhodně nenechám. Protože ten pocit, když se do knížky ponoříte natolik, že ignorujete naprosto všechno okolo a cítíte se s postavami, je neskutečný. :) Ano, možná se v těchto typech knížek objevují nadpřirozené postavy, nepravděpodobní sexy a milí kluci a neskutečná klišé. Ale také jsou tu originální nápady, zápletky a zamyšlení, které vás donutí se nad knihou chviličku pozastavit a něco si uvědomit. A tohle všechno jsou jedny z mnoha věcí, proč jsou tyto knihy v dnešní době tak populární. Lidé si prostě chtějí na chvíli odpočinout a nebo se naopak nad něčím opravdu zamyslet a od toho jsou knihy. Každá je jedinečná. A každý si vybere, to co ho bude bavit.

A ještě poslední věc. Podle mě není správné, že děti 21. století téměř vůbec nečtou. Přijde mi to opravdu, ale opravdu smutné. Chápu, že je doba počítačů a všech těchto elektrických vymožeností, ale myslím si, že děti by si pořád měly udělat čas na čtení. I kdyby to znamenalo přečíst pět až deset stránek denně. Kdyby podle mě ve školách a doma dávali dětem ke čtení něco, co je více zaujme a je víc podobné jejich problémům a věcem, které je zajímají, nebyly by všechny tak znechucené čtením obecně. Denně to vidím u své sestry. Je to vážně velice chytrá a milá holka, ale když doje na čtení, vznikají mezi námi boje. :D

Já čtu možná až  moc a ona zase jednu knížku za dva, tři měsíce. A to navíc jenom jenom proto, že musí odevzdat čtenářák do školy. A to mi přijde velice lítostné. Protože, jak se děti mají naučit lásku ke čtení, když je k tomu nikdo nevede?





Žádné komentáře:

Okomentovat