pátek 8. srpna 2014

Aliance - Veronica Roth

Název:  Aliance
Originální název: Allegiant
Série: Divergence 3
Autor: Veronica Roth
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 361 stran

Anotace: Nejočekávanější a nejvíce strhující kniha letošního roku!
Tris a Tobias jsou opět spolu, ale společnost a systém, v kterém oba vyrůstali a kterému oba věřili, je v troskách. Systém frakcí je kompletně rozvrácený, rozhoří se souboj mezi jednotlivými vůdci toužícími po moci, ale všichni ve skutečnosti touží po jediném – po pomstě. A svět za plotem obklopujícím celé město se zdá ještě nemilosrdnější. Pokud však Tris chce ochránit své blízké, musí se vydat právě za hranice svého rodného Chicaga. A zde odhalí tajemství, které je ještě více šokující, než čekala.





Autorka:  Veronica se narodila a bydlí v Chicagu. Psaní se věnuje již od svých dvanácti. Studovala tvůrčí psaní na Northwestern University a nyní pracuje na plný úvazek jako spisovatelka. Jak sama o sobě ráda tvrdí, je šest stop vysoký sci-fi nerd, který oblečený ve svém oblíbeném pyžamu projíždí ve volném čase dlouhé hodiny Wikipedii a který má neskutečné množství různých fobií.
Děj své prvotiny Divergence, jež je zároveň počátečním dílem stejnojmenné trilogie, umístila do Chicaga, které tak dobře zná a miluje. Už její první kniha zaznamenala velký úspěch, když ji prestižní deník The New York Times zařadil na šesté místo v seznamu bestselerů.
Zdroj

Jak a proč? Tuhle knihu jsem si chtěla přečíst už pěkně dlouho, ale jaksi jsem se k ní dostala až teď. Vlastně to byl dárek k svátku. Za který mimochodem ještě jednou děkuju. :)

Hodnocení: Tak takhle jsem si zakončení této série nepředstavovala. Uznávám, že jsem jsem si poplakala. Díky spoilerům všude možně jsem věděla, jak kniha skončí, ale když to pak vidíte černé na bílém, no pár těch slziček hold smáčelo stránky.

Ohledně tohoto. Víte, jak na youtube koluje ten tag: Reread, rewrite or Burn. Aliance by jednoznačně spadala do kategorie Rewrite. Ne, že bych s tím byla úplně bytostně nespokojena (na jednu stranu to chápu), ale to pořád nezmírňuje moji bolest. :(


A teď už zpět k hodnocení knihy. Zdálo se mi, jako by Aliance byla samostatná kniha. Jako by se najednou změnilo úplně všechno kromě hlavních postav. Já nevím, možná jsem jediná, kdo to takhle cítil.

První díl série (Divergenci) jsem milovala. Kniha se mi líbila přesně taková, jaká byla. A hlavně mě zaujal ten nápad. U Aliance to nebyl ani tak osud postav nebo nějaká revoluce, byl to ten podtext, který v sobě příběh skrýval. To, jak poukazoval na dnešní společnost, její rozdělení a lidské vlastnosti. Takže jo, možná tak úplně nesouhlasím s koncem, ale knížka jako taková mě zaujala. Snad to dává smysl. :D

Pak tady máme jednu novinku, kterou v předchozích dílech nenajdete. Příběh je vyprávěn z pohledu Tris i Čtyřky. Takže konečně se můžete dozvědět i jeho názory a náhled na určitou situaci či jeho vztah k Tris. Já osobně s tím ale měla menší problém. Občas, když jsem byla uprostřed kapitoly jsem například nedokázala určit, zdali jsem v hlavě Tobiase nebo Tris. Bylo to trochu matoucí. Takže i když jsem byla ráda, že se dozvím víc o Čtyřkovi, vzhledem k tomu jak jsou si v mnoha ohledech podobní, bylo těžké sledovat, kde se momentálně nacházíte. :)

Postavy: Tris. Ta se od prvního dílu ohromně změnila. Už to není ta malá holka, která by se bála toho co cítí. Je mnohem silnější. Ať už psychicky tak i fyzicky. Nejvíc na ní asi obdivuju, jak se vždycky snaží zachovat chladnou hlavu a vyřešit situaci.
Má úžasnou schopnost odhalit přetvářku a i když je malá a hubená, vyzařuje z ní respekt. Možná je to ironie, ale v tomhle díle jsem si ji oblíbila nejvíc. Sice jsem nesouhlasila s určitými jejími názory, ale jinak mě vážně překvapila. Čelila svému strachu, postavila se za ty, které miluje a snažila se v sobě najít odpuštění. Ať už sobě či jistým určitým osobám.
Když se nad tím tak zamyslím, v mnoha ohledech bych se zachovala úplně stejně jako ona. Sdílím s ní názor, že určitý čin z lásky (nemohu říct jaký :D) není slabost, ale ukázka síly. A taky to, že ne každý člověk, biď sebestatečnější, musí být vždycky hrdinou.

 
A pak tu máme Čtyřku. Hmm, ten pro mě byl větší oříšek. Oni jsou si s Tris hrozně moc podobní. Jenom Čtyřka je podle mě ve skutečnosti mnohem zranitelnější. V této knize se mnohokrát ukázalo, že pod tou svojí maskou drsného tvrďáka, schovává velmi pošramocené nitro. Díky tomu, co se u něj doma dělo se ani není čemu divit.
Pochybuje o sobě mnohem víc, než dává najevo. A proto mě tak naštvala Tris, když mu začala vyčítat, že ji neposlouchal a co všechno udělal špatně. On si své chyby a omyly moc dobře uvědomoval, ale ona mu je stejně vmetla do ksichtu. Ano, možná si to na jednu stranu zasloužil, ale na tu druhou, on nedokáže nic nedělat. Dobrá, možná byl trochu unáhlený, ale myslel si, že dělá správnou věc a že bojuje za to, na čem mu záleží. A navíc, on byl vždycky zvyklý na to, dělat věci sám. To že se mu lidé snaží pomáhat je pro něj něco nového a nezvyklého. To je to hlavní, co by měla Tris pochopit.

Tenhle díl byl hodně o jejich minulosti, rodinně a vzájemné lásce k tomu druhému. A i když je každý jiný, občas se neshodnou a jejich vzájemná důvěra možná není na nejvyšší úrovni, i tak si myslím, že jsou pro sebe jako stvoření. Jeden si díky tomu druhému uvědomuje své chyby, ale i své přednosti. Mění toho druhého k lepšímu. A o tom to celé je. :)

Zdroj

Konečné shrnutí: Autorka mě hodně překvapila. Ne jenom koncem, ale i tím, jak se příběh posunul sám o sobě. Takže ano, i když se mi určité pasáže vážně nelíbily, kniha jako samotná mě zaujala. Líbilo se mi jakým směrem se příběh stočil, jak se vyvinuly postavy, jak se všichni nakonec postavili k řešení problému a ten konec byl nečekaný. Aliance je podle mě spíš samostatná kniha, nežli část série, ale i tak to bylo velice rychlé, napínavé a zajímavé čtení. :)
Takže v konečném shrnutí bych knihu hodnotila:

Žádné komentáře:

Okomentovat