pátek 15. srpna 2014

RC review: Zloděj blesku

Název: Zloděj blesku
Název v originále: Lightning thief
Série: Percy Jackson
Autor: Rick Riordan
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 400 stran

Anotace: Jmenuji se Percy Jackson. Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu.
Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je Satyr.
Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia.
Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi?
Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval!



Autor: Riordan se narodil v San Antoniu v Texasu. Vystudoval University of Texas at Austin a poté patnáct let učil na státních a soukromých školách v Kalifornii a San Antoniu.
Riordan je mnohonásobně oceněný autor knižní série Tres Navarre a jeho kniha The Maze of Bones se 28. září 2008 vyšplahala na první místo v seznamu bestsellerů newyorského deníku The New York Times. Knihy ze série Percy Jackson a Olympané vypovídají příběh o dvanáctiletém chlapci, který se dozví, že je synem starořeckého boha. 12. února 2010 měl premiéru film natočený podle prvního dílu série – Zloděj blesku.
Riordan žije se svou ženou a dvěma syny v San Antoniu. Právě pracuje na nové sérii The Kane Chronicles, která bude založená na egyptských bozích a jejíž první kniha, The Red Pyramid, byla vydaná 4. května 2010.

Jak a proč? Tohle je tedy můj úplně první recenzní výtisk. Mockrát děkuji nakladatelství Fragment, za jeho poskytnutí. Tohle je totiž série, kterou jsem si chtěla už dlouho dobu přečíst. :)

Hodnocení: Jak asi všichni víte, Percy Jackson patří mezi série pro děti. Ale po přečtení této kniha jsem zjistila, že je to hrozně irelevantní. Ano, Percymu je sice dvanáct let, ale rozhodně bych ho neřadila mezi děti. Sice se tam občas objeví nějaké ty dětské názory a projevy, ale jinak bych řekla, že se jedná spíše o problémy teenagerů. 

Kniha mě zaujala již před několika měsíci. Těší se velké oblibě ať už v zahraničí nebo u nás. Takže jsem si řekla, že bych si ji měla přečíst. (Stejně jako Harryho Pottera. Na to snad jednou taky dojde. :D ) A teď jsem k tomu konečně dostala příležitost.

Mě osobně se hodě líbí ten nápad řecké mytologie. Řecká mytologie, báje a pověsti o Bozích a odvážných hrdinech mě vždycky fascinovaly. Když se nad tím zamyslím, knihy jako Staré řecké báje a pověsti nebo Diogenés v sudu byly vlastně takový moji předchůdci fantasy knih, které čtu dnes. :D
Zdroj
Teď už k samotnému hodnocení knihy. Zloděj blesku se četl opravdu rychle. Bála jsem se, že kniha bude dětinská a no že mě autor svým stylem psaní nenadchne. To jsem se vážně spletla. Rick Riordan krásně proplétá svět plný smrtelníků s tím božským. A i když je chvílemi příběh možná maličko předvídatelný, i tak mě kniha velice příjemně překvapila. Postavy jsou poměrně uvěřitelné a geny svých rodičů prostě nezapřou. Ať už Percy, Clarissa nebo Annabeth.
Kniha je plná překvapení, napětí, zajímavých střetů a vtipných hlášek. :)

Kniha vs Film...
Dávno před tím než jsem přečetla knihu, jsem se podívala na film. Přišel mi celkem pěkně provedenej. Jenže teď, když jsem přečetla knihu, jsem zjistila, že jediné čím se tvůrci filmu nechali inspirovat, jsou tak jména hlavních postav. Rozhodně už nebrali v potaz to, jak postavy dle autora vypadají. Z blonďaté Annabeth se nám stala brunetka a tak.
 Chápu, že ve filmu nemůžou být všechny pasáže z knihy, ale vždyť tady byl dokonce i jinej konec. 
Myslela jsem si, že když jsem viděla film, kniha mě nemůže tolik překvapit. Špatně. Jelikož porovnávat knihu a film je v tomto případě stejné, jako porovnávat angličtinu s němčinou. Kromě těch pár stejných slov, mají společné to, že jsou to oba jazyky. 

Postavy: Vypravěčem a hlavním hrdinou celého příběhu je Percy Jackson. Syn jednoho z Bohů Olympu. (Vy už pravděpodobně víte, čí syn to je, ale je tu malá pravděpodobnost, že třeba nejsem jedinej člověk na planetě, který tuto sérii dosud nečetl. Takže nebudu spoilerovat. ) Nemůžu si pomoc, ale v tomhle díle mi Percy přišel vážně hrozně roztomilej. Nevím proč. Je chytrý, odvážný, drzý, jízlivý, mocný a učenlivý. To všechno jsou normální, kladný vlastnosti. Nevím proč se mi zdá tak neskutečně rozkošnej. :D 
Percy v tomto díle předvedl, že i když je mu teprve dvanáct let, rozhodně už není dítě a taky že si nenechá od nikoho poroučet. Ani od Bohů ne. A řekněme, že to by mu mohlo později vynést ne jeden problém.Ale to se mi na něm líbilo asi nejvíc. Ta jeho uštěpačnost a provokace autorit.


Dále je tady pak Grover. Což je Percyho kamarád a zároveň ochránce. A i když to není syn nějakého Boha, i tak byl úžasný. Byl trošičku rezervovanější a klidnější než Percy. A taky poslouchá rozkazy a neodmlouvá autoritám. Ze všech postav mi přišel nejméně vykreslený, ale doufám, že se to v dalších dílech změní a my dostaneme více detailů o životě a minulosti tohoto úžasného, mladého satyra. 

No a v neposlední řadě tady máme Annabeth. Chápu, proč je ta holka u většiny čtenářů tak oblíbená. Je velice chytrá, lstivá, rozumná,odvážná a je vynikající bojovnice. No jo, pár let výcviku vás asi zocelí. Annabeth prostě nezapře geny své matky. 
Především se mi líbilo to její popichování s Percym. Myslím si, že s každým dílem budeme odkrývat víc z její povahy, minulosti a taky se toho možná dozvíme víc o jejím nitru. Zatím je docela dost uzavřená, ale mám takový pocit, že by jim to s Percym vážně slušelo. Tak snad se toho někdy dočkáme. :)

Konečné hodnocení: Kniha mě vážně příjemně překvapila. Příběh plný Bohů, akce a napětí. Úžasné postavy s kterými se rychle ztotožníte. Vážně se dost těším na pokračování. Sice jsem viděla film, ale jestli se drží knižní předlohy stejně jako první díl, tak v tom případě jako bych začínala s čistým štítem. :D
A kniha si ode mě vysloužila: 

A nakonec bych ještě jednou chtěla moc poděkovat nakladatelství Fragment za spolupráci a poskytnutí této úžasné knihy. 

Žádné komentáře:

Okomentovat